Verslag Algemene Ledenvergadering
Wijkbelangenvereniging Roden-Centrum van
3 november 2015.
De voorzitter Harry Reiken opent de vergadering en heet de meer dan 40 leden hartelijk welkom.
Blij verrast met deze grote opkomst. De voorzitter stelt de bestuursleden aan de aanwezigen voor en verwelkomt tevens Judith Boeijink die namens de Gemeente de leden verder uitleg gaat geven over de ontwikkelingen in het centrum van Roden.
Jaarverslag 2014 en verslag Ledenvergadering 2014 worden door de voorzitter met de leden doorgenomen en akkoord bevonden.
Het financieel verslag 2014 wordt door Ingrid (penningmeester) toegelicht en de vragen erover door haar beantwoord. De kascommissie, bestaande uit de heer Huisman en de fam. van Zonneveld, heeft haar goedkeuring gegeven. Er werd gevraagd om over 2016 een soort begroting te maken over de te verwachten kosten. Ingrid overhandigde als dank voor de medewerking de heer Huisman een fles wijn die tevens bij de fam. van Zonneveld zal worden afgeleverd voor geleverde diensten. De contributie voor 2015 wordt in november van de rekening van de leden gehaald.
Wat doet de wijkbelangenvereniging voor de burgers in het centrum:
- Er is overleg met woningbouw, politie(burgernet) , middenstand en gehandicaptenplatform.
- De Wijkschouw werd met de bewoners doorgenomen.
Projecten zijn onder anderen:
- Wildparkeren Heerestraat.
Hierover ontstond direct een discussie: de bewoners zagen een goede oplossing door voor parkeren in het centrum een blauwe zone te maken maximaal 2 uur parkeren. Enorm veel ergernis, de bewoners van het centrum zagen dat personeel van de winkels ook de auto in het centrum parkeren, de nodige stampij over het aantal parkeerplaatsen zou worden opgelost als het personeel de auto buiten het centrum zou parkeren scheelt zo 60 plaatsen.
- Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV).
Hierbij waren ook afgevaardigden van de wijkvereniging bij betrokken om hun inbreng te doen en wij denken met succes. De bus gaat niet door het Centrum van Roden. De optie die het gaat worden is optie 7.
Dit opnieuw aankaarten bij de gemeente en in het platform weer op de agenda zetten.
Bij alle voorbereidingen wordt ook de wijkvereniging betrokken.
Bij de rondvraag waren de volgende zaken aan de orde:
- Voor de garage-ingang van het appartementencomplex tegenover het gemeentehuis parkeren steeds mensen hun auto zodat het voor de bewoners erg moeilijk is de parkeergarage in en uit te rijden. Misschien kan er op die plaats een afscheiding komen in de vorm van een paaltje. Dit voorstel wordt meegenomen door het bestuur.
- De klacht door het hele centrum is dat er veel stoeptegels niet goed liggen en de afritten voor rolstoelgebruikers te schuin aflopen.
Hier zal naar worden gekeken.
- De fietsenrekken aan de Padkamp zijn op verzoek van het gehandicaptenplatform weg gehaald omdat de doorgang voor rolstoelen erg moeilijk was.
- Een klacht over de hangjongeren bij de ING bank vooral in het weekend tot diep in de nacht. Zij veroorzaken veel overlast en laten veel troep achter zoals bierflesjes. Tevens zien bewoners veel 14 en 15 jarigen daar met bierflesjes en papieren.
- Ook de snelheid die wordt gereden vanaf ING bank richting Nieuw Roden is soms schrikbarend hoog. We denken dat we dit op moeten nemen met de politie.
- De volgende vraag was van een bewoner van Vasalis. Bewoners hebben erg veel last van de grote boom die voor hun ramen staat en erg veel licht weg neemt. Deze zou gesnoeid moeten worden.
We nemen dit op met de gemeente.
- Volgens een bewoner in het centrum zijn hun containers niet omgewisseld voor nieuwe. Is het misschien de bedoeling dat er ondergrondse containers komen? Daar kon de voorzitter geen antwoord op geven. Wordt uitgezocht.
Project Albertsbaan en Centrum.
Judith Boeijink van de gemeente legt de bewoners uit hoeverre de plannen voor de Albertsbaan zijn gevorderd en wat er verder met het centrum gaat gebeuren. Ze gaf de bewoners een duidelijke uitleg en de bewoners konden tijdens de uitleg vragen stellen. Het eerste project is aanpakken van de Albertsbaan en dan de rest in het verhaal meenemen. Bij de projecten moeten zowel ondernemers als inwoners worden betrokken om tot een mooi resultaat te komen.
In eerste fase leverde de parkeerplaatsen binnen de projectgroep veel discussie op. Uiteindelijk is men tot een besluit gekomen.
De tweede fase gaat over het middenterrein en de centrumvisie, de nieuwe winkelstraat.
Er is meningsverschil over wat er wel en niet op het middenterrein moet komen. Wordt nog nader onderzocht.
In 2014 was Rob van der Werf van de gemeente op de ledenvergadering met uitleg van de plannen, maar dat de benodigde geldmiddelen nog ontbraken. Inmiddels is het geld om de Albertsbaan op te knappen er wel. De Raad wil nu door, dus is het zaak nu snel de puntjes op de i te zetten.
Naar aanleiding van de goede uitleg van Judith kwam er een voorstel over het middenterrein. Misschien is er ruimte om op het middenterrein iets te doen voor hangjongeren. Een centrum-bewoner vraagt om zo snel mogelijk te beginnen.
Sluiting
- De voorzitter overhandigde Judith een bos bloemen voor haar inzet en uitleg
- Bernard Klaver nam afscheid als bestuurslid en kreeg een fles wijn.
- De voorzitter bedankte iedereen voor zijn komst, sloot de vergadering en wenste iedereen wel thuis.
Hennie de Heij (secretaris)
November 2015.